Terug naar het volledige overzicht

9 December 1567

De Tachtigjarige Overeenkomst

<p>In zowel de 16de als de 17de eeuw teisterde de Tachtigjarige Oorlog de omgeving van Pixelburg. Terwijl de gewesten rondom Pixelburg ten strijde trokken tegen het Spaanse Rijk onder leiding van Filips II bleef het in Pykselsche Burgh verdacht rustig.</p> <p>Schout Boral&euml;us Van der Berenmutseling III is volgens de overlevering verantwoordelijk voor het feit dat Pixelburg weinig te lijden heeft gehad onder de Spaanse bezetting en de langdurige oorlog. Van der Berenmutseling III is de kleinzoon van Van der Berenmutseling, eveneens Schout van Pykschelsche Burgh aan het begin van de 16de eeuw, en werd door allen geroemd om zijn uitstekende diplomatische kwaliteiten. Van de Schout Boral&euml;us zijn uitgebreide briefwisselingen bewaard gebleven welke een indringend tijdsdocument en de basis voor veel lokale geschiedschrijving vormen.</p> <p>Naast een uitmuntend strateeg en diplomaat was Schout Boral&euml;us ook wat vreemd. Zo hield hij er een curieus huisdier op na, die hem overal trouw volgde en hem zelfs van belangrijk advies voorzag. Het betrof een zwevende, platte schedel, toepasselijk genaamd: Swevende Platten Knekelenkop, Volgens veel burgers uit die tijd klopte er echter perspectivisch iets niet aan Knekelkop.</p> <p>Boral&euml;us van der Berenmutseling III en zijn Knekelkop zagen destijds de broeiende onlusten in de omgeving al vroeg aankomen en verzochten een audi&euml;ntie met Fernando &Aacute;lvarez de Toledo - de hertog van Alva, die later door Filips II werd aangewezen als landvoogd voor Pixelburg en omstreken. De hertog van Alva kreeg hij niet te spreken, maar wel iemand uit het gevolg van de hertog; Antonovico del Janeiro.</p> <p>Boral&euml;us ontmoette Del Janeiro in zijn tent nabij de Grote Stad om daar de onderhandelingen te starten. Van dit voornoemde feit is door meesterschilder Jan Leegenbene een schilderij gemaakt. Let vooral op de subliem weergegeven Swevende Platten Knekelenkop die vlak daarna Del Janeiro flink aan het lachen maakte met een schuine mop over gaten in spoken.</p> <p>Daarna bracht Knekelkop het Spaanse legerkamp nog in vervoering door met zijn gebit de onderaan afgebeelde luit met verve te bespelen. Van zijn uitvoering van het Spaanse volkslied gingen de bloemen spontaan bloeien, aldus betrouwbare bronnen.</p> <p>Del Janeiro, Van der Berenmutseling III en Knekelkop kwamen overeen dat de stad Pykselsche Burgh neutraal zou blijven in mogelijke conflicten en deze status zou afkopen door een jaarlijkse donatie van gouden dukaten aan de Spaanse bezetter.</p> <p>Van der Berenmutseling III kon echter niet voorzien dat het conflict met Spanjaarden tachtig jaar zou duren en de betalingen trokken dan ook een zware wissel op de Pixelburgse schatkist. Toch vindt men het bijna-faillissement van de Pixelburg ten tijde van de Tachtigjarige Oorlog te prefereren boven de gruwelen die buiten de veilige, neutrale gemeentegrenzen hebben plaatsgevonden.</p> <p>De succesvolle afspraken tussen Spanje en Pykschelsche Burgh zijn bekend komen te staan als De Tachtigjarige Overeenkomst. Daarbij vergeleken is het Twaalfjarig Bestand (1609 - 1621) natuurlijk een lachertje.</p> <p>De goede betrekkingen met Spanje zorgden er later overigens voor dat de verdwaalde Conquistador Rigoletto Quel Alab&egrave;r in Pixelburg een welkome en veilige thuishaven vond.</p>
De Tachtigjarige Overeenkomst

Op links de flamboyante Antonovico del Janeiro, links Boralëus Van der Berenmutseling III, op de voorgrond de perspectivisch gemankeerde moppentapper Knekelkop.