Terug naar het volledige overzicht

5 Maart 1968

Het OV per bus arriveert

<p>Daar waar de trein al sinds 1956 een gevestigde waarde was in Pixelburg, had de inwoner ervan maar weinig keuze in zijn vervoer buiten de stad. Een zekere laksheid aangaande de treinen werd dan ook deel ervan.</p> <p>Treinen reden zeer onregelmatig af en aan, en volgens sommige Pixelburgers verdwenen deze eens ze aan de rand van de stad waren. En natuurlijk stopten de treinen niet aan het station, waardoor het op- en afstappen een hachelijke bezigheid was.</p> <p>Genoeg is genoeg, dacht een zekere Lindbergh uit de grote Hoofdstad, en zorgde voor een permanente verbinding tussen Pixelburg en Amsterdam. De bushalte was strategisch geplaatst aan het grote hoofdkantoor van aannemersbedrijf Van Merri&euml;nboer-Tak, niet ver van het station. Op deze manier hadden inwoners echt een keuze tussen beide vervoersmiddelen en konden ze nog even kijken door de ramen van het machtige hoofdkantoor, waar ingenieurs de hand legden aan schitterende bouwsels.</p> <p>Toch had vanaf het begin ook de buslijn te kampen met heel wat problemen. Er was slechts &eacute;&eacute;n bus beschikbaar, waardoor de bushalte slechts &eacute;&eacute;n keer per dag kon bediend worden. En door slecht afgestelde verkeerslichten in en rond Pixelburg liep de bus heel wat vertraging op. Om maar te zwijgen over het lange traject dat de bus moest afleggen, wat niet altijd bevorderlijk was voor de beendoorbloeding.</p> <p>Vanaf het begin was de bus naar de Grote Stad echter een succes. Donald Wauters kon zo naar de laatste ontwikkelingen op fietsgebied gaan kijken in de hoofdstad, Appie Nelissen kon er naar de kwakzalverconferenties en Teus Poekens ging er verse haring ophalen (tot groot ongenoegen van de medereizigers).</p>
Het OV per bus arriveert

Lindbergh (links) met vrouw bij de voorstelling van de nieuwe bus tussen Pixelburg en de hoofdstad. De chauffeur (helemaal rechts) kijkt uit naar zijn eerste rit.